Kata-Kata Motivasi untuk Lebih Semangat


Kata-Kata Motivasi


Kata-kata motivasi – Pernah tak ada kalanya kita berasa lemah dan kurang cergas untuk melakukan aktiviti harian? Tidak kiralah malas bekerja atau tak rajin nak siapkan kerja di rumah. Pasti semua pernah merasainya.

Sampai satu tahap mungkin ada juga yang mencapai tahap ingin menyerah kalah dan mengganggap hidup ini sebuah perjalanan yang tiada makna


Kes Kemurungan di Malaysia Meningkat!


Tahu atau tidak, kes kemurungan di Malaysia semakin tahun semakin meningkat. 

Hampir setengah juta penduduk di negara ini mengalami kemurungan berdasarkan statistik Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) yang dijalankan pada 2019.

Statistik merangkumi 2.3 peratus rakyat negara ini berusia 16 tahun ke atas mengalami kesihatan mental.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, kajian NHMS pada 2017 juga mendapati tingkah laku bunuh diri dalam kalangan remaja berusia antara 13 dan 17 tahun menunjukkan peningkatan trend bagi prevalen idea bunuh diri iaitu 10 peratus berbanding 7.9 peratus pada 2012, lapor Harian Metro.

“Rata-rata masyarakat terkesan emosi seperti kebimbangan, ketakutan, pengasingan (isolasi), ketidakpastian serta tekanan perasaan akibat perubahan dalam norma kehidupan. Ini termasuk mereka yang bekerja menghadapi risiko akibat kehilangan pekerjaan, kehilangan mata pencarian dan kekangan kewangan.”


BANGKITLAH!


Jangan putus harapan. Terapkan dalam diri anda dengan kata-kata motivasi yang mampu membakar semangat juang kita. 

Motivasi adalah sesuatu yang dapat memberikan dorongan, input positif, dan memberikan semangat untuk melakukan sesuatu yang telah dirancang dan ingin dicapai.

Jangan terlalu memikirkan masa hadapan yang terlalu jauh kerana hidup mesti diteruskan. Apa yang penting adalah melihat realiti pada hari ini untuk anda cekal dan tabah meneruskan kehidupan. 

Walaupun kegagalan dapat membuat anda jatuh putus asa, anda mesti bangkit semula.

Oleh itu, artikel ini akan berkongsi untuk anda tentang kata-kata semangat dan motivasi untuk hidup penuh inspirasi. Ia juga dapat mengajar anda untuk tidak mudah menyerah kalah.

Mari kita baca satu persatu kata-kata semangat ini untuk memberi anda kekuatan dan motivasi dalam apa jua keadaan.


Kata-kata Motivasi  untuk Membuatmu Bersemangat Kembali


Apabila kamu mengalami dan merasakan cobaan yang membuat kamu merasa lelah dan ingin menyerah, berikut ini adalah kata-kata motivasi  yang bisa membuatmu bangkit dan bersemangat kembali.



Kata-Kata Motivasi


Apa yang cuba disampaikan dari ayat di atas di ialah meraikan kejayaan akan menaikkan motivasi diri namun dalam masa yang sama kita harus sedar bahawa kegagalan yang pernah kita alami adalah guru yang paling besar buat kita.


Jika kita mengalami kegagalan, teliti semula kegagalan tersebut. Kenal-pasti puncanya dan dapatkan pengajaran supaya tidak diulangi lagi pada masa hadapan. 


Adalah sangat rugi kalau anda membiarkan kegagalan tanpa mengutip sebarang pengajaran daripadanya.



Kata-Kata Motivasi


Sebagai seorang muslim, kita dituntut untuk terus beribadah dan berbuat amal saleh selama kita hidup. Karena semua itu akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti.

Tidak hanya amal saleh, sebagai manusia yang memiliki kebutuhan, terutama pria yang memiliki tanggung jawab pada istri dan anak-anaknya.

Mereka mencari rezeki dengan bekerja keras adalah keharusan. Karena hal itu merupakan tanggung jawab kita sebagai kepala keluarga.

Beribadah maupun bekerja mencari rezeki adalah kewajiban kita sebagai muslim. Karena, kita tetap memiliki tanggung jawab baik di dunia maupun di akhirat nanti.


“Apapun yang kita nikmati di dunia ini, kita harus selalu mengingat dua hal: 1) Apa yang Allah miliki itu lebih baik; 2) Apa yang Allah miliki itu bertahan lebih lama. Untuk itu, bekerja keraslah dalam hidup ini dan bekerja lebih keras untuk kehidupan selanjutnya.”Nouman Ali Khan


Terkadang, harta  membuat kita gelap mata dan selalu berpikir tentang dunia. 

Padahal, harta tersebut hanyalah titipan sementara. Allah SWT yang maha memberi dan menghilangkan semua yang kita miliki di dunia.

Bagi umatnya yang mendapat rezeki berlebih, gunakanlah untuk hal-hal baik dan bijak sebagai bekal amal ibadah nanti. 

Bagi yang merasa kekurangan, tetaplah bekerja keras mencari rezeki yang halal. Doa akan mempermudah jalan dan ikhtiar kita dalam mencari rezeki.


Pengedar aktif shaklee


Ikhtiar dan doa adalah dua hal yang saling melengkapi. Seberapa keras kamu berusaha, namun jika tidak mendapat ridho dari Allah SWT, maka usaha yang kamu lakukan akan sia-sia. 


Untuk mendapat ridho-Nya, berusaha dan berdoalah dengan sungguh-sungguh.


Pengedar aktif shaklee


Tidak hanya dalam berbisnes, semua masalah yang kamu alami saat ini pasti ada jalan keluarnya. Allah SWT tidak akan menguji umatnya diluar kemampuan umatnya itu sendiri. 


Dengan takwa, doa dan terus berikhtiar, maka semua masalah yang kamu hadapi pasti dipermudah dan diberikan jalan keluarnya.



Pengedar aktif shaklee


Motivasi ini datang dari sahabat Nabi Muhammad SAW, yaitu Sayyidina Umar bin Khattab. Kesuksesan dan impian yang kamu idam-idamkan, entah di bidang bisnis,  atau apapun itu, jangan sampai membutakanmu.


Jika itu memang rezekimu, maka cepat atau lambat akan datang menghampiri. Namun, jika Allah SWT memang tidak menakdirkannya untukmu, maka terimalah dengan lapang dada. 

Sesungguhnya Allah SWT memiliki hal lain yang lebih baik dari apa yang kamu inginkan


Pengedar sah shaklee


Dalam berbisnes, kesulitan dan masalah yang muncul tidak selamanya merupakan cobaan. Terkadang, perspektif manusia hanya bisa melihat sisi kesulitannya saja tanpa melihat hikmah atau jalan di balik itu semua.


Berdoa dan bertawakallah kepada Allah SWT, sesungguhnya jalan keluar dari masalah yang kamu hadapi akan dibuka dan dipermudah.


Pengedar sah shaklee

Mungkin kamu pernah merasa mengapa rezeki yang kamu miliki terasa serba kekurangan. Kondisi ini terjadi bukan karena harta kamu yang berkurang, melainkan karena kamu tidak bersyukur dengan apa yang kamu miliki saat ini.


Jika kamu tidak dapat mensyukuri dengan apa yang kamu punya, meskipun itu sedikit, kelak ketika bisnis kamu berkembang dan besar, tetap saja rasa kurang akan menghantuimu.


Bersyukur tidak hanya soal banyak ataupun sedikit, melainkan bagaimana kamu bisa menerima hal itu dengan ikhlas. Terkadang, orang lebih mudah bersyukur dengan harta yang sedikit, namun menjadi tamak dan rakus ketika diberi rezeki berlebih.



“Jangan mudah mengalah dan terus bersemangat!”



Pengedar sah shaklee



Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci.


Kemahuan yang tinggi akan mengubah persepsi seseorang terhadap sesuatu sehingga yang mustahil pun boleh terjadi.


Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.


Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian.


Orang yang berjaya ialah orang yang melakukan tindakan yang tidak mampu diimaginasikan oleh orang lain, malah tidak mampu dilakukan oleh orang besar sekalipun.


Manusia yang berjaya akan memperolehi keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain.


Berani Berkorban dan Berubah, Kejayaan adalah Ganjarannya


Setiap perkara ada gantinya. Setiap perlakuan ada ganjarannya. Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya


Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh. Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat.


Nabi Muhammad pernah berkata, (Amal yang paling disukai Allah adalah amal yang dilakukan secara terus menerus sekalipun sedikit (HR Bukhari dan Muslim daripada Aisyah)


Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.


Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu mengurus masalah.Hanya manusia yang mampu mengurus masalah sahaja yang boleh berjaya.


Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik. Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.


Orang yang takut menghadapi kesukaran selamanya tidak akan maju. 


“Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik, dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan” (Surah Yusuf:18)


Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapat kita kerjakan. (Davey John Schwartz)


Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang sentiasa memuji-muji kamu, tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu.


Kita sering mengimbas kembali kenangan lalu tetapi jarang sekali berusaha untuk mengejar impian hari esok.


 Jika pada awalnya anda tidak berjaya,cubalah cari kembali arah haluan yang pernah anda lemparkan ke dalam tong sampah.


Sesuatu yang anda inginkan sebenarnya mudah diperolehi jika anda berusaha dan berfikiran positif kerana pasti akan ada jalan untuk mencapainya. 


Tetapi jika anda memulakan sesuatu kerja dengan alasan maka pasti kegagalan yang menanti anda dipenghujung nanti…




Semoga bermanfaat 


Saya juga aktif di media sosial lain :


Facebook Page : JU SHAKLEE - SAFE.PROVEN


Instgram : @jumilah1988


#NextlevelBlogging


#Shakleetriumph2023


#shakleethrive2023

#pengedarshakleelabuan


#teamleadership 


#teamleadership 

Comments