Sejarah Syarikat Shaklee

 

Sejarah shaklee



Fahami Sejarah Syarikat Shaklee. Di asaskn oleh seorang doktor perubatan Dr Forrest C Shaklee Sr. Beliau merupakan seorang ahli sains,ahli falsafah dan usahawan yg berintegriti.


Dr Forest C Shaklee


Shaklee diasaskan oleh Dr Forest C Shaklee. 

Beliau mengasaskan Shaklee Corporation pada tahun 1956 dengan kesedaran bahawa sains dan alam semulajadi mampu digabungkan untuk menjadi penawar terbaik untuk kesihatan manusia. 

Antara falsafah penting yang beliau pegang ialah Living in Harmony with Nature®.Di Malaysia pula SHAKLEE wujud sejak tahun 1995. 


Shaklee


Berpegang kepada prinsip di atas, Dr. Shaklee telah mengasaskan produk suplemen semulajadi dan pencuci terbaik yang mesra alam sekitar

Produk-produk ini menjadi asas pembentukan syarikat Shaklee dengan konsep“Mencipta Kehidupan Yang Lebih Baik”.


Sejarah Dr. Forrest Clell Shaklee


Dr. Forrest Clell Shaklee dilahirkan pada bulan November di Carlisle, Iowa. Sewaktu beliau dilahirkan, beliau disahkan mengidam penyakit tuberculosis (batuk kering). Doktor kemudian meramalkan beliau hanya boleh hidup sehingga berumur 8 tahun.

Disebabkan penyakit beliau, keluarganya membuat keputusan untuk berpindah dari Carlisles (kawasan lombong arang batu) ke utara Iowa kerana mereka percaya rawatan terbaik untuk batuk kering adalah udara yang bersih dan segar serta rehat yang mencukupi.

Zaman kanak-kanak beliau banyak dihabiskan dengan berehat dan memerhati alam sekitar. Apabila beliau sudah meningkat remaja, doktor berpuas hati dengan kesihatan beliau dan mengatakan penyakit tuberculosis beliau adalah terkawal.

Walau bagaimanapun, beliau tetap tidak sesihat dan secergas remaja lain yang seusia dengannya.

Bermula Sebagai Seorang Chiropractic Practitioner


Forrest Shaklee banyak menghabiskan masa membaca tulisan dan falsafah Bernarr MacFadden dalam majalah “Physical Magazine” yang mengatakan ‘dadah (ubat) hanyalah menutup simptom, tanpa mengubati penyakit’

Beliau tahu berdasarkan pemerhatian beliau terhadap alam sekitar, manusia boleh dirawat dengan kaedah semulajadi. Ini menyebabkan beliau sangat berminat dengan science of chiropractic care.

Forrest Shaklee kemudiannya mendaftar masuk ke Palmer School of Chiropractic yang diketuai oleh B.J. Palmer. 

Walaupun beliau mengagumi Palmer, beliau kurang bersetuju dengan pendapat Palmer yang merasakan chiropractic adalah satu-satunya rawatan untuk penyakit fizikal. 

Beliau percaya perlunya ada sistem yang lebih menyeluruh untuk memelihara kesihatan badan.

Langkah Pertama Sebagai Seorang Nutritionist

Sewaktu menjadi seorang chiropractic practitioner, minat beliau terhadap nutrisi bercambah. Beliau banyak membaca tentang biochemist dan kajian-kajian saintifik terbaru tentang kepentingan nutrisi. 

Pada tahun 1915, beliau telah berjaya mencipta suplemen pertama di dunia dalam bentuk makanan yang beliau namakan “Vitalized Minerals” yang sekarang dikenali sebagai Vitalea.



Shaklee


Pada tahun 1917, beliau berpindah ke Fort Dodge, Iowa dan membuka sebuah pusat rawatan alternatif yang mempunyai 15 katil pesakit dan 32 bilik rawatan. 

Pusat rawatan tersebut bukan saja terdiri daripada chiropractors, malah osteopaths, internist dan juga pakar bedah. 

Pesakit-pesakit di pusat rawatan tersebut diberikan diet yang kaya dengan vitamin sebagai salah satu usaha penyembuhan.Pusat rawatan beliau akhirnya semakin hari semakin maju.


Dr. Shaklee Diuji Dengan Kanser


Disamping menguruskan pusat rawatan beliau, Shaklee juga menghabiskan banyak masa untuk mempelajari tentang bidang baru pada waktu tersebut, iaitu X-ray diagnosis. 

Pada waktu tersebut, bahaya pendedahan terhadap sinaran X masih belum diketahui. Pada tahun 1921, beliau merasa bimbang dengan kesakitan yang beliau alami di pinggul kanan dan bahu kiri beliau.

Shaklee akhirnya berjumpa dengan seorang pakar kanser di Chicago yang mengesahkan sakit tersebut berpunca daripada kanser. 

Pakar tersebut percaya sel kanser tersebut boleh disekat sekiranya lengan kiri dan kaki beliau dipotong (amputated). Forrest Shaklee mendapatkan pandangan kedua dari Mayo Clinic di Rochester yang juga mengesahkan beliau menghidap kanser.

Pada waktu tersebut, kerjaya beliau sebagai seorang doktor muda sedang melonjak naik. Beliau juga mempunyai seorang isteri yang mengandung dan seorang anak.

Beliau tak dapat menerima keputusan bahawa beliau terpaksa ‘dikudungkan’. Beliau memberitahu isterinya, “Saya akan hidup. Saya akan sembuh. Saya pasti boleh melakukannya.”. 

Beliau percaya beliau boleh bergantung dengan kuasa penyembahan secara semulajadi.


Dr. Shaklee Melawan Kanser Secara Semulajadi


Selepas beberapa minggu, beliau menjual pusat rawatan dan memulakan rawatan intensif dengan nutrisi, membuat analisa darah secara kerap dan juga berpuasa.

Beliau hanya makan buah dan sayur yang segar serta mengambil suplemen dalam kuantiti yang tinggi.

Pada mulanya, kanser beliau tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda positif namun beliau tidak berputus asa. Beliau percaya penyembuhan sekiranya beliau terus berfikiran positf an juga mengambil nutrisi yang lengkap untuk badan beliau.

Pada penghujung tahun 1922, kanser beliau semakin sembuh. Kesihatan dan tenaga beliau juga semakin pulih. Beliau masih hidup. Ini menyebabkan beliau semakin yakin bahawa pendapat beliau tentang nutrisi adalah benar. 

Sel-sel sihat dalam badan beliau telah berjaya mengalahkan sel kanser. Beliau juga percaya bahawa nutrisi yang bagus boleh membantu orang lain untuk turut sihat.


Vitamin


Bermulanya Bisnes Suplemen Dr. Shaklee


Pada tahun 1924, Forrest Shaklee sekali lagi membuka pusat rawatan. Kali ini, beliau menggunakan formulasi makanan tambahan (suplemen) yang dipakejkan oleh beliau dan diberikan kepada pesakit.

Malang tidak berbau. Beliau sekali lagi diuji pada tahun 1929 apabila pusat rawatan beliau terbakar dan memusnahkan semua rekod beliau. 

Semuanya musnah kecuali sebuah buku inspirasi daripada Elbert Hubbard bertajuk Little Journeys to The Homes of the Great. Satu bahagian dalam buku tersebut berbunyi, “When all else is destroyed, only the product of the mind exists.”.

Walaupun beliau mempunyai minat yang pelbagai, Shaklee membuat keputusan untuk menumpukan perhatian kepada kajian tentang nutrisi. 

Beliau memilih untuk fokus kepada membina tubuh yang sihat berbanding merawat orang yang telah sakit. Beliau berpindah Eugune, Oregon dan kemudiannya ke Oakland, California.


Antara produk terawal dicipta sebelum penubuhan syarikat Shaklee
Antara produk terawal dicipta sebelum penubuhan syarikat Shaklee

Selain daripada membuat kajian tentang nutrisi, beliau juga banyak memberikan syarahan umum dan memdapat dua ijazah kehormat; Profesor of Chiropractic dan Doktor of Naturopathy. 

Pada tahun 1935, beliau mula mengajar biochemistry di California Chiropractic College.

Beliau bersara pada tahun 1943 dan mula menulis artikel tentang kuasa minda dan penyembuhan dan kesihatan badan pada tahun 1945. 

Falsafah dan ideologi beliau sepanjang sejak kecil adalah pada kuasa alam (the power of nature). 

Dua tahun kemudian (1947), beliau menubuhkan The Shaklee Foundation dan menamakan falsafah beliau sebagai “Thoughtmanship” (copyrighted).

Beliau telah menulis dan menerbitkan empat jilid tentang Thoughmanship. Ini menyebabkan beliau dianugerahkan Doctorate in Philosophy daripada Commonwealth University, Los Angeles. 

Banyak siri syarahan beliau dimainkan di corong radio di Sans Francisco dan Oakland.


Penubuhan Shaklee Corporation


Pada penghujung tahun 1955, pada usia 62 tahun, Forrest Shaklee memberitahu anaknya, Forrest Jr. dan Lee bahawa beliau ingin melakukan sesuatu yang boleh memberikan impak terhadap kesedaran masyarakat tentang kepentangan nutrisi dan suplemen. 

Beliau ingin memulakan bisnes mengedarkan suplemen.

Enam bulan kemudian, tanggal 1 April 1956, Shaklee Corporation ditubuhkan. Pada waktu tersebut, America percaya bahawa negara America adalah the best fed nation. 

Ini menyebabkan mereka perlu meyakinkan setiap pembeli tentang kepentingan suplemen terlebih dahulu.

Untuk memastikan pengetahuan tentang kepenting suplemen Dr. Shaklee memberitahu anaknya, “Kita akan ajar beberapa orang, dan beberapa orang ini akan mengajarkan kepada yang lain.”.

Dengan pelbagai kajian, kerja keras dan komitmen yang tidak berbelah bahagi, akhir keluarga Shaklee telah berjaya menjadi konsep direct selling produk suplemen menjadi satu fenomena pada hari ini. 

Semuanya bermula dengan keyakinan Dr. Shaklee tentang kuasa penyembuhan dan falsafah “Thoughtmanship” beliau.

Dr Shaklee bersama 2 orang anaknya telah menubuhkan Shaklee Corporation pada 1 April 1956 dengan modal USd40k.Shaklee bberkembang dari mulut ke mulut menjadi public listed di NYSE pd 1978 dan di senarai Fortune 500 pada1982.

Shaklee menggunakan sistem network marketing sebagai pelan pemasaran dan Dr Shaklee juga adalah pioneer dalam network marketing even predating (sebelum) Amway (1959).

Dengan infrastruktur menghampiri Rm1 Billion serta team saintis sepenuh masa lebih 70 orang,Shaklee mampu mengeluarkan produck yg terbaik di pasaran demi memenuhi keperluan sezaman.

Melalui falsafah “Living in Harmony with Nature®” Shaklee berkembang pesat dalam tahun 1970-an dan terus kekal sebagai peneraju produk kesihatan yang bermutu, selamat, dipercayai dan mesra alam demi kehidupan yang sihat dan bahagia sehingga kini.

Shaklee Corporation yang beroperasi di Pleasanton, California telah berkembang ke peringkat global di mana cawangan Shaklee kini terdapat di Kanada, Jepun, Malaysia, Mexico, Taiwan, China dan Indonesia. 

Shaklee Malaysia memulakan operasinya pada Ogos 1995 di Subang Jaya, Selangor

Inovasi sains berdasarkan falsafah In harmony with Nature di teruskn oleh pemilik terbaru Mr Roger Barnett.

PEMILIK SHAKLEE CORPORATION PADA MASA KINI

Vitamin


Ketua Pegawai Eksekutif Shaklee pada masa kini adalah Roger Barnett. Antara sebab mengapa beliau ingin menerajui Syarikat Shaklee adalah:

Roger membeli syarikat Shaklee kerana dia suka konsep pemasaran ini dan percaya ia adalah cara MASA DEPAN.Matlamat beliau adalah untuk menjadikan #1 di dunia.

Dia berkata : ” Saya amat yakin dengan potensi pertumbuhan kami adalah yang paling besar dalam industri kita.” 

Shaklee adalah syarikat yang amat sempurna pada kedudukan dalam industri ini. Kami mempunyai sejarah terbaik dan masa depan yang cerah.

Bagi anda yg baru berjinak dgn shaklee usah risau.Ia sebuah syarikat yg kukuh,product yang highest quality standard serta plan pemasaran yg mudah di capai dan terbukti.

Anda hanya perlu amalkan Shaklee untuk buktikan pada diri sendiri dan saksikan shaklee effects yang hebat pada wajah dan tubuh anda.

Anda juga boleh bina biz ni tanpa was-was utk buktikan yang ia satu biz yg mudah berjaya serta menjamin masa depan.

SEJARAH KEJAYAAN SHAKLEE


Vitamin shaklee


1915 – Dr. Shaklee membangunkan teknik untuk mengekstrak nutrien dari makanan iaitu ” Vitalized Mineral”.

1960 – Shaklee memperkenalkan pencuci pekat organic Basic-H, salah satu pencuci biodegrasi, bebas toksik yang pertama.

1961 – Shaklee mencipta salah satu rumusan suplemen protein segera berasaskan soya yang pertama dan kini dikenali sebagai ESP.

1972 – Shaklee memperkenalkan serbuk pencuci pakaian biodegrasi tanpa fosfat, nitrat atau borat yang pertama iaitu Get Clean Laundry

1977 – Shaklee disenaraikan dalam Bursa Saham New York.

1981 – Shaklee memperkenalkan vitamin c berasaskan tumbuhan dengan pembebasan terkawal yang pertama.

1982 – Shaklee menjadi Syarikat Fotune 500.

1993 – Merupakan pembekal kepada NASA dengan satu minuman rehidrasi iaitu Performance Drink yang dirumus khas untuk para angkasawan yang digelar Astro Aide.

1996 – Shaklee membantu ahli-ahli sukan bertaraf dunia menjulang 8 pingat emas di Atlanta.

2000 – Shaklee menjadi syarikat pertama di dunia memperolehi Sijil Climate Neutral yang mengimbangi pembebasan karbon dioksida di mana ia menghasilkan impak sifar pada alam sekitar.

2004 – Shaklee membantu para atlet bertaraf dunia memenangi 15 pingat emas di Athens, Greece.

2005 – Shaklee memperkenalkan satu daripada formula imun penggalak interferon semula jadi pertama yang dinamakan Nutriferon.

2006 – Pasukan ski dan luncur salji Amerika Syarikat yang diperkasai oleh Shaklee, telah memenangi 10 pingat di Torino, Itali.

2007 – Shaklee memperkenalkan VIVIX, penemuan revolusi terbaru dalam anti penuaan sel.

2013 – Shaklee memperkenalkan CoQ Health Plus, yang dapat membantu menyokong jantung sihatdan menangi masalah penyakit kardiovaskular.

2014 – Shaklee memperkenalkan Phytocol – ST, membantu mengawal paras kolesterol secara semulajadi.




Vitamin shaklee





Pada tahun 1986 Dr. Forrest C. Shaklee telah meninggal dunia pada umur 91 tahun. Pemergiannya meninggalkan warisan yang telah mengubah kehidupan manusia dan akan terus mengubah kehidupan berjuta juta manusia lagi.


Saya juga aktif di media sosial lain :


Facebook Page : JU SHAKLEE - SAFE.PROVEN


Instgram : @jumilah1988



#NextlevelBlogging


#Shakleetriumph2023


#shakleethrive2023

#pengedarshakleelabuan


#teamleadership


Comments